Tob hette Torborg Aud Nedreaas (1906 – 1987) och var en av Norges mest kända författarinnor. Hennes debutroman Av månsken växer ingenting har just publicerats och gjort succé i Sverige; här är en av hennes tidiga noveller. Jag är hennes sonson.
En sen natt läste jag in berättelsen i en improviserad simultanöversättning:
https://www.youtube.com/watch?v=pHtyKT5-3ec
Här är själva originaltexten:












Lämna ett svar